המאמר שייך לקטגוריה:עדכונים משפטיים

בשל העברת מידע רגיש תחרותית במהלך בדיקת נאותות – בכוונת הממונה על התחרות להטיל עיצום כספי בגובה 1.4 מיליון ש"ח

בהחלטה תקדימית נוקטת הממונה על התחרות לראשונה צעדי אכיפה כנגד צדדים בשל העברות מידע במהלך בדיקת נאותות.

הממונה פרסמה להערות הציבור צו מוסכם לפיו יוטלו עיצומים כספיים בסך 1.4 מיליון ש"ח על מזרע (מקבוצת טיב טעם) וזילבר בשל העברת מידע רגיש תחרותית במהלך בדיקת נאותות (Due diligence).

רקע

מזרע וזילבר חתמו על הסכם מיזוג ופנו כחוק לאישור הממונה על התחרות בטרם השלמת העסקה. בתום בדיקה, הממונה אישרה את המיזוג. עם זאת, במהלך הבדיקה נודע לממונה כי טרם אישור המיזוג בין הצדדים הועברו מזילבר למזרע מסמכים המכילים מידע מסחרי רגיש תחרותית.

בין המסמכים הרגישים תחרותית שהועברו, ניתן למנות רשימה מפורטת של לקוחות ופרטי הקשר עמם, כולל סוג הלקוח ומוצרי בשר לבן טרי ומוצרים ייחודיים שרוכש הלקוח; החובות, ויתרות החובה של כל לקוח; תנועות החשבון של זילבר וההכנסות שצפויות להתקבל (לפי לקוח); תנאי האשראי של כל לקוח; השוואת מכירות לכל לקוח בין השנים 2021-2020; מספר משלוחים שבועיים לכל לקוח; משקל המוצרים שנרכשו לכל לקוח בדצמבר 2021; מידע על מחירי המכירה, ועל המלאים של מוצרי זילבר, לרבות כמות ועלות המוצרים שבמלאי, ונתוני מכירות של מוצרי זילבר.

המידע שהועבר בין זילבר למזרע נגע ללקוחות ולספקים של זילבר וכלל פילוח וסיווג ברזולוציה גבוהה, דבר העלול להפחית את התחרות בין מזרע וזילבר. המידע הועבר בחופשיות למנהלים ועובדים במזרע, בחברת האם שלה ובזרוע ההפצה שלה, והם לא הוגבלו בהעברת המידע לעובדים נוספים במזרע.

נציין כי לו הממונה הייתה מחליטה שלא לאשר את המיזוג בין מזרע וזילבר, העברת המידע הייתה צפויה לפגוע בתחרות ובהתאם גובה העיצום הכספי צפוי היה להיות גבוה באופן משמעותי.

קיימות מגבלות על העברת מידע רגיש תחרותית בין מתחרים

על אף שהממונה מכירה בכך שהעברת מידע כחלק מביצוע בדיקות נאותות היא חיונית להבהרת מצב החברות טרם המיזוג, לא ניתן להעביר מידע רגיש תחרותית בין מתחרים באופן שאינו מוגבל, בשל החשש שהעברות מידע שכאלה יפחיתו את התחרות ביניהם.

הכללים בעניין זה נוסחו על ידי הממונה בגילוי דעת 2/14 כאשר מידע רגיש מבחינה תחרותית מוגדר על ידי הממונה כ"כל מידע שאינו פומבי או שאינו ניתן לזיהוי או איתור בקלות יחסית, אשר, אם יוודע למתחרה עסקי של בעל המידע, ובכלל זה הצד השני לעסקה, יגביר את יכולתו של אותו מתחרה לצפות מראש את אסטרטגיית המחיר או הייצור של בעל המידע ואת תגובתו הצפויה של בעל המידע ליוזמת מחיר וכמות מצד אותו מתחרה".

רגישותו התחרותית של מידע תיקבע בהתאם לנסיבות הקונקרטיות, אך ככלל מידע רגיש במיוחד הינו מידע אודות מחירים ונוסחאות תמחור, מהלכים אסטרטגיים עתידיים (למשל כוונה לגשת או לא לגשת למכרז מסוים) ומידע פרטני הנוגע ללקוחות או ספקים (קיימים או פוטנציאליים).

קיימים פתרונות לניהול בדיקת נאותות באופן שיעמוד בקנה אחד עם הנחיות הממונה ויאפשר לצדדים להתקדם בעסקה. כך למשל, ניתן להעביר מידע אגרגטיבי חלף מידע פרטני, לחילופין ניתן להעביר מידע לא מעודכן, או לעשות שימוש בצוותים נקיים, לרבות צוותים חיצוניים לחברה הרוכשת, אשר יראו את מלוא המידע הרלוונטי אך יעבירו לחברה הרוכשת מידע ברמת שורות תחתונות בלבד.

אם כן, כל מגע בין מתחרים, גם בשלב בדיקת נאותות, עשוי לעורר סיכונים ומומלץ כי יהיה מלווה בייעוץ משפטי.

 לפרטים נוספים ולייעוץ ניתן לפנות למחלקת דיני תחרות במשרדנו ולעורכת דין מיכל רוטשילד, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד במשרדנו.