תיקון החוק למניעת הטרדה מינית וסוגיות בחופש העיסוק | עדכונים בדיני עבודה
חידושים חשובים בתחום דיני העבודה:
- ביה"ד הארצי לעבודה חייב עובדת שעברה לחברה מתחרה וכן את החברה המתחרה, לשלם פיצויים למעסיקה הקודמת של העובדת, מאחר שפעלו יחד להעביר "תיק לקוחות" לחברה המתחרה, בשעה שהעובדת עוד עבדה אצל המעסיקה הקודמת.
- תוקן החוק למניעת הטרדה מינית באופן שמרחיב את אחריות המעסיק גם ביחס לעובדי קבלני שירות.
הטלת אחריות על חברה מתחרה שפעלה יחד עם עובדת להעביר אליה "תיק לקוחות", כאשר העובדת עוד עבדה בחברה הקודמת
בפסק דין שניתן לאחרונה (ע"ע (ארצי) 53483-12-22), חייב בית-הדין ארצי עובדת שעברה לחברה מתחרה וכן את החברה המתחרה, לשלם פיצויים למעסיקה הקודמת של העובדת, מאחר שפעלו יחד להעביר "תיק לקוחות" לחברה המתחרה, בשעה שהעובדת עוד עבדה אצל המעסיקה הקודמת.
העובדת הועסקה בתפקיד מנהלת תיקי לקוחות בסוכנות ביטוח ("המעסיקה הקודמת") במשך כעשור, ומיד לאחר התפטרותה החלה לעבוד בסוכנות ביטוח מתחרה ("החברה המתחרה"). במסגרת התביעה, המעסיקה הקודמת הוכיחה שהעובדת פנתה ללקוחות רבים שלה, עוד בזמן שהועסקה אצל המעסיקה הקודמת, עדכנה אותם אודות עזיבתה המתוכננת, החתימה אותם על ייפוי כוח להעברת הטיפול בפוליסות הביטוח שלהם למעסיקתה החדשה, והכל באמצעות כתובת דוא"ל שהעמידה לה המעסיקה החדשה.
בית הדין עמד על כך שתיק ביטוח של סוכן כולל מידע רב לגבי הלקוח והפוליסות שברשותו, הוא מלמד על הפוטנציאל הכלכלי הטמון בעסקה עם לקוח פלוני, ועל-פי המקובל בשוק הביטוח מדובר בנכס סחיר ומניב עמלות, שסוכני ביטוח עושים ביניהם עסקאות למכר שלו. העובדת לא היתה בעלת רשיון של סוכן ביטוח, כך שלא יכלה להיות לה בעלות על תיק הלקוחות, ובהתאם, יש לראות בהסכם ההעסקה בין העובדת לבין החברה הקודמת הסכם משולב דו מהותי:
- הנדבך הראשון, בעל אופי מסחרי – מכירת הגישה ללקוחות ולמידע האגור בתיקי הלקוחות כנגד התחייבות העובדת כלפי החברה הקודמת לא לטפל בלקוחות אלה במסגרת סוכנות אחרת במשך 3 שנים. בתמורה לכך שולמו לעובדת עמלות שנגזרו מרווחיות תיקי הלקוחות במהלך תקופת העסקתה ונקבעה זכאותה למענק מיוחד בגין כל תיק לקוח עם סיום עבודתה אצל המעסיקה הקודמת. שיעורי העמלות הגבוהים שנקבעו לימדו גם הם על אופיו של נדבך זה בהתקשרות;
- הנדבך השני, בעל אופי תעסוקתי והוא נוגע לתמורה ששולמה לעובדת בעד המשך הטיפול בלקוחות תחת חסותה של המעסיקה הקודמת וסוכני הביטוח מטעמה, והיא השכר החודשי.
בנסיבות המיוחדות של המקרה, התניה להגבלת חופש העיסוק בהסכם ההעסקה של העובדת נועדה להגשמת הנדבך הכלכלי – מסחרי שבמוקד שלו מכר תיקי הביטוח על המידע והגישה הגלומים בהם כנגד התמורה ששולמה לעובדת. המענק המיוחד שהיה אמור להיות משולם לעובדת עם סיום עבודתה מאפיין עסקה כלכלית ולא תשלום אגב יחסי עבודה ולכן, אין לבחון את תניית הגבלת חופש העיסוק במשקפיים המקובלים של יחסי עבודה בלבד, וזאת בשונה מ"רשימת לקוחות" אחרת.
בהתאם, נקבע כי המעסיקה הקודמת זכאית לפיצוי משמעותי בעל שני מרכיבים:
- פיצוי ממוני בגין הפרת החוזה מולה בגובה אבדן שלוש שנות הכנסה מהלקוחות שעברו לחברה המתחרה (בהתאם לקביעה של מומחה שימונה לטובת העניין);
- פיצוי בגין נזק לא ממוני שייתן ביטוי להפרת חובת תום הלב ולחומרה המיוחדת הגלומה בכך שהעובדת ביצעה את פעולות השידול בעודה מעוסקת אצל המעסיקה הקודמת בסך 150,000 ₪.
בית הדין הוסיף כי המקרה הנדון קיצוני בחומרתו ומצדיק שלילה מלאה של פיצויי הפיטורים (הצבורים לזכותה בביטוח הפנסיוני), ואולם אפשר לעובדת לפרט אם קיימות נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה חלקית של פיצויי הפיטורים בטרם יקבע כן.
ביחס לחברה המתחרה נקבע, כי זו גרמה ביודעין להפרת ההסכם בין העובדת לבין המעסיקה הקודמת. מסקנה זו נלמדה מהתמורה הגבוהה שסוכמה עם העובדת עבור הלקוחות שתביא, אף שלא החזיקה ברישיון לעסוק כסוכנת ביטוח; מכך שלפני העובדת נשכרו שתי עובדות של המעסיקה הקודמת לטובת טיפול בתיקי הלקוחות ומכך שנפתחה לעובדת תיבת דוא"ל אצל החברה המתחרה בעודה מועסקת בחברה הקודמת. בהתאם, החברה המתחרה חוייבה ביחד ולחוד עם העובדת בנזק שנגרם כתוצאה מאבדן שלוש שנות הכנסה מהלקוחות שעברו לחברה המתחרה.
התיק הוחזר לבית-הדין האזורי, על מנת שימנה מומחה לאמוד את הנזק הכלכלי.
פסק הדין מחייב את תשומת הלב של המעסיק בהתקשרות עם עובדים שהועסקו קודם לכן בחברות מתחרות והחובות שאלה נטלו על עצמם במסגרת זו.
תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה – החלת חובה על מזמין שירות כלפי עובדים של קבלני שירות
בשנת 2014 התקבל תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית, שקבע כי החוק וחובות המעסיק יחולו בשינויים המחויבים גם ביחסים שבין מזמין השירות ועובד של קבלן כוח אדם. בהמשך, תוקנו גם התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק) וקבעו הוראות מיוחדות בעניין.
אלא, שהרחבה דומה לא נעשתה במפורש ביחסים שבין מזמין השירות ועובד קבלן שירות.
במסגרת התיקון הנוכחי, הורחבו תחולת החוק למניעת הטרדה מינית וחובות המעסיק מכוחו, גם למערכת היחסים שבין מזמין שירות ועובד קבלן שירות.
"מזמין שירות" מוגדר כמי שמקבל אצלו שירות מקבלן שירות במסגרת עסקו וקבלן שירות הוא מי שעיסוקו במתן שירות, באמצעות עובדיו, אצל זולתו. עוד נקבע, כי ההגנה שניתנה בסעיף 7 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה מפני פגיעה על רקע הטרדה מינית, תחול גם על העובדים המועסקים על ידי קבלן השירות.
אנא שימו לב, כי "קבלן שירות" לעניין חוק זה אינו מוגבל לתחומים מסוימים (כגון: שמירה, ניקיון והסעדה, שהם התחומים עליהם חל החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה), אלא חל על כל העובדים של קבלני השירות בכל תחום שהוא (לדוגמה: מיחשוב).
כדי לאפשר התאמה של התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק) והתקנון לדוגמה נקבע כי התיקון ייכנס לתוקף בעוד 6 חודשים מיום פרסומו – קרי ביום 25.1.2025, וכי עד למועד זה יחולו לגבי מזמין השירות, קבלן שירותי ועובדי קבלן שירות ההוראות שחלות היום בתקנות על עובדי קבלן כ"א. בנוסף, הובהר כי מעסיק המעסיק יותר מ-25 עובדים ומחויב בקביעה ופרסום של תקנון למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, יעדכן את התקנון ויציין כי החוק חל גם על עובדי קבלן שירות.
את התקנון המעודכן מומלץ להביא גם לידיעתם של עובדי קבלן השירות.
מוזמנות ומוזמנים להתייעץ עם מחלקת דיני עבודה במשרדנו לגבי יישום התיקון ועדכון התקנון למניעת הטרדה מינית בהתאם.