ביום 22 בספטמבר 2024 פרסמה רשות ניירות ערך ("הרשות") עמדה משפטית המרכזת מספר סוגיות הקשורות לחובות החלות על נאמן למחזיקים בתעודות התחייבות שהונפקו על ידי תאגיד מדווח ("העמדה"). עמדה זו, הכוללת מספר הבהרות אשר מטילות חובות פעולה פוזיטיביות על הנאמן במקרים מסוימים, עשויה להביא במידה רבה להשפעה על התנהלות תאגידים מדווחים ונאמנים לסדרות אגרות חוב נסחרות, ובהתאם – על הנפקות עתידיות של תעודות התחייבות.
הרשות מתייחסת בעמדתה למספר חובות המוטלות על נאמן לסדרת אגרות חוב, ומבהירה את אופן ההתנהלות הנדרש ממנו בעניינן, בהתאם לאמות המידה המפורטות בעמדה המבוססות על חובות הנאמן הקבועות בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ("חוק ניירות ערך"). להלן נסקור בקצרה את הסוגיות שפורטו בעמדה.
במסגרת שטרות נאמנות מעוגנות התחייבויות שונות של החברה כלפי מחזיקי אגרות החוב, הכוללות הן התחייבויות להשלמת תשלומים למחזיקים בהתאם לתנאי נייר הערך, הן התחייבויות לביצוע פעולות מסוימות או לעמידה באמות מידה או תנאים שנועדו, בעיקרם, להבטיח את יכולת הלווה לעמוד בהתחייבויותיו לפי השטר.
הרשות הביעה עמדתה כי במסגרת תפקידו להבטיח את עמידת החברה בהתחייבויותיה, הנאמן נדרש לבצע פעולות בדיקה עצמאיות, ואף לערוך בדיקות נפרדות חלף הסתמכות על מצגי החברה. כך, הנאמן נדרש לבחון, לפי מהות פעולה או עסקה שמבצעת החברה, סיכון להיותה בניגוד עניינים והשפעתה האפשרית על זכויות מחזיקי תעודות ההתחייבות. הרשות קבעה כי במקרים מסוימים לא יוכל הנאמן להסתמך על מצגים שנמסרים לו מהחברה בלבד, אלא יידרש לבצע בדיקותיו באופן עצמאי, ובמקרים חריגים אף לשכור יועצים מקצועיים לביצוע בדיקות כאמור.
שטרות נאמנות רבים כוללים מנגנוני פטור או מנגנונים המחייבים בדיקות פחותות מאלה שהוצגו בעמדת הרשות, לרבות מקרים בהם יוכל הנאמן להסתמך על מצגי החברה ולא לבצע בדיקות עצמאיות. הרשות מבהירה בעמדתה כי לא ניתן לפטור נאמן מחובותיו האמורות, וכי מנגנוני גילוי ובדיקה שאינם עולים בקנה אחד עם העמדה לא יפחיתו מחובותיו של הנאמן כלפי המחזיקים.
רשות ניירות ערך פירטה מספר דוגמאות, המהוות "צמתים קריטיים" בחיי אגרות חוב, בהן, לעמדתה, מתחדדת חובת הנאמן לבצע בדיקות עצמאיות:
כאשר חברה מבקשה לערוך שינוי בשטר הנאמנות, יש לבחון אם השינוי עשוי לפגוע פגיעה מהותית במחזיקי אגרות החוב, שאז מדובר ב-"הסדר חוב מהותי" אותו יש לערוך בהתאם להליך לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, ולהביאו לאישור מחזיקי אגרות החוב ובפני בית משפט. לעמדת סגל הרשות, על הנאמן לבצע בדיקה כאמור, במקביל לבדיקת החברה, תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי, ובחינת הסברים שניתנים על ידי החברה לעניין אופן סיווגו של השינוי והיתכנות פגיעתו במחזיקי אגרות החוב.
חוק ניירות ערך מקנה לנאמן סמכות לדרוש מהחברה מסמכים הנדרשים לו לשם ביצוע חובותיו. בהתאם, שטרות נאמנות רבים כוללים הוראות בדבר חובת החברה להעביר לנאמן מסמכים, לפי דרישתו הסבירה ובסדי זמנים קבועים.
לעמדת הרשות, על מנת לעמוד בחובותיו כנאמן, עליו להבטיח גישה נוחה ושוטפת למידע מהחברה, בין אם באופן תדיר ובין אם על פי דרישה ספציפית. בהתאם, רשות ניירות ערך ציינה בעמדתה כי שטר הנאמנות צריך לכלול מסגרת שמטרתה להבטיח העברת מידע מהחברה לנאמן, תוך הבטחה שהמידע יסופק לצורך עמידת הנאמן בחובותיו ובמסגרת זמנים סבירה.
במקרים מסוימים, נאמן רשאי לקצר את לוח הזמנים לזימון אסיפת מחזיקים, אם הדבר נדרש להגנה על זכויותיהם, תוך נימוק החלטתו. לעמדת הרשות, לאור הפגיעה האפשרית במחזיקים בעצם קיצור לוחות הזמנים לזימון אסיפת מחזיקים, אין להסתפק בנימוק כללי לעניין זה, אלא לפרט את הצורך הקונקרטי בקיצור הזמנים, וכיצד תימנע פגיעה במחזיקים.
עמדת הרשות, כמפורט לעיל, מרחיבה בפועל את החובות המוטלות על הנאמן ומעודדת נאמנים לקחת תפקיד אקטיבי ולהפעיל סמכויות פיקוח משמעותיות על התאגידים המדווחים, בכל הקשור לתעודות ההתחייבות שהונפקו על ידם. העמדה מתמקדת בצמתים משמעותיים בחיי תעודות התחייבות, ובפרט מקום בו לא נדרשת על פי דין התערבות, אישור או בדיקה של הרשות לניירות ערך או של מחזיקי תעודות ההתחייבות עצמם.
העמדה עשויה, במידה רבה, להשפיע הן על מערכת היחסים השוטפת בין הנאמן לחברה לאחר הנפקת סדרת אגרות חוב, הן ביחס לאופן ניסוח שטרות נאמנות חדשים. בין היתר, ייתכן שדרישות לקבלת מידע על ידי הנאמן, אופן מסירת הצהרות ומצגים על ידי החברה, ניהול מנגנונים שונים הקבועים בשטר הנאמנות (דוגמת החלפת שעבודים, בחינת עמידה באמות מידה פיננסיות או פדיון מוקדם), יושפעו ויוקשחו לאור החובות המוטלות על הנאמן.
עמדת הרשות המלאה זמינה לעיון כאן.
מובהר כי מזכר זה כולל את עיקרי הקביעות הקיימות בעמדה, ואין להסתמך עליו כייעוץ משפטי.