המאמר שייך לקטגוריה:עדכונים משפטיים

מסמך הנחיות חדש של המשרד להגנת הסביבה להכנת בחינה סביבתית למתקני אגירת אנרגיה

אוגוסט 2024

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע מסמך שמטרתו לייצר הנחיות להכנת המסמך הסביבתי לשלב הבקשה להיתר בנייה עבור מתקני אגירת אנרגיה לפי סוגי המתקנים השונים.

כידוע, מדינת ישראל הכריזה על כך שקידום ייצור חשמל המבוסס על אנרגיות מתחדשות וצמצום השימוש בדלקים פוסיליים הוא יעד לאומי אסטרטגי, שנועד בין היתר להוביל להפחתת פליטות גזי חממה, זיהום אוויר, תחלואה ותמותה. אגירת אנרגיה היא פעולה משלימה להגדלת פוטנציאל ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, הן כחלק ממתקני ייצור לאנרגיה מתחדשת והן במתקנים עצמאיים.

לצד היתרונות שבמתקני אגירת אנרגיה, מדובר בטכנולוגיה מבוססת סוללות שעלולה לגרום לפגיעה בסביבה ולמפגעי בטיחות, כגון: זיהום קרקע ומים בכימיקלים, פליטת גזים רעילים לאוויר, פיצוצים ושריפות. לאור האמור, המשרד להגנת הסביבה דורש לבצע בחינה סביבתית טרם הקמת המתקנים, על מנת להבטיח הפחתה של השפעות ההקמה והתפעול של המתקנים הללו על הסביבה והציבור.

ההנחיות מותאמות בעיקר למתקני אגירה באמצעות סוללות, אולם הן מאפשרות גמישות להגשת טכנולוגיות אגירה נוספות ומציינות כי המשרד להגנת הסביבה מעוניין בטכנולוגיות אגירה בעלות השפעות סביבתיות נמוכות ככל האפשר.

יצוין כי מסמך ההנחיות תואם את המסגרת התכנונית של שינוי 19 לתמ"א 1 (מתקני אגירת אנרגיה), אשר קובעת את התנאים לקידום מתקני אנרגיה במסלול תוכנית ובמסלול היתר על פי חלוקה לפי גודל המתקן.

מטרת המסמך היא להנחות את היזמים כיצד להכין את הנספח הסביבתי לבקשה להיתר בנייה של מתקן אגירת אנרגיה. ההנחיות גנריות ומקיפות, ולכן תותאמנה באופן פרטני לפי סוג ואופי המתקן והמיקום המתוכנן.

באופן כללי, ההנחיות קובעות כי הנספח הסביבתי יכלול את הנושאים הבאים:

  1. תיאור תמציתי של המתקן המוצע וסביבתו עד רדיוס של 200 מטרים. בתיאור זה יש להתייחס, בין היתר, למערכת ההידרולוגית ולמערכת האקולוגית בתחום הבקשה ובסביבתה הקרובה, ולחומרים מסוכנים או דליקים בקרבת התוכנית.
  2. הצגת חלופות תכנוניות, הן ביחס למיקום והן ביחס לטכנולוגיה.
  3. השפעות מימוש הבקשה להיתר ואמצעים לצמצומן, לרבות בעת ההקמה, ההתקנה, ההרצה, התפעול וסוף חיי המתקן. נדרשת התייחסות למניעת זיהום קרקע ומי תהום, איכות אוויר, קרינה אלקטרומגנטית, רעש, סייסמולוגיה, צפייה וניצפות.
  4. המלצה על ההוראות והאמצעים להטמעה בתנאים להיתר בנושאים העשויים להיות מושפעים מהקמת מתקן האגירה והתשתיות הנלוות לו, ובפרט מהטכנולוגיה המוצעת, במטרה למנוע או לצמצם מפגעים ומטרדים סביבתיים.

מחלקות האנרגיה והסביבה במשרדנו מייעצות ליזמים וחברות בהיבטים שונים הקשורים לתכנון, רישוי, מימון והקמה של מתקני אגירת אנרגיה. נשמח לענות לשאלות בהקשר ליישום מסמך ההנחיות או לקידום כל היבט אחר של הקמת המתקנים.