המאמר שייך לקטגוריה:עדכונים משפטיים

עדכוני רגולציה בתחום ניירות ערך – ספטמבר 2024

ספטמבר 2024

לנוחיותכם, מחלקת שוק הון וניירות ערך במשרדנו ריכזה מספר עדכונים בנוגע לעמדות רגולטוריות שונות מהעת האחרונה.

  1. חובת עדכון מידע שפורסם בדיווח מיידי לפי תקנה 37א2 לתקנות הדוחות

תקנה 37א2 לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש"ל-1970 ("תקנות הדוחות") קובעת כי כאשר תאגיד מפרסם דיווח מיידי על אירוע או עניין העשויים להתרחש במועד מאוחר למועד הדיווח המקורי, עליו להגיש דוח מיידי מעדכן על כל התפתחות מהותית שחלה ביחס לאירוע או העניין האפשריים. להלן שתי החלטות שניתנו לאחרונה בנושא זה:

  • תצ (ת"א) 28270-11-20‏ ‏ גד נגבי נ' בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (23.6.2024)

בית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית – כב' השופטת סיגל יעקבי), אישר הגשת תובענה ייצוגית בגין הפרת חובות העדכון והגילוי החלות על חברת בזק, בכל הנוגע לדיווחיה בעניין 'תופעת המנויים הכפולים' בתחום שירות האינטרנט. בבקשה לאישור התובענה הייצוגית נטען כי בזק נמנעה מלדווח ולגלות באופן מלא ונאות מידע על אודות מהלכים שקודמו משרד התקשורת למיגור 'תופעת המנויים הכפולים' בתחום שירות האינטרנט. בין היתר נטען, כי בזק דיווחה על הנדון בדיווח עתי (רבעוני), אך לא עדכנה לאחר מכן את המשקיעים, ולא פרסמה דיווח מיידי עוקב נפרד, גם כאשר  חלה התפתחות מהותית כאשר בזק זומנה להליך שימוע ואף החלה לפעול לגיבוש תכנית פעולה לצורך טיפול בהשלכות אפשריות של נושא המנויים הרדומים. בית המשפט קיבל טענה זו, וקבע כי "קיים סיכוי סביר שייקבע כי השתלשלות עניינים זו מהווה התפתחות מהותית… אשר הטילה על החברה חובת עדכון בהתאם להוראות תקנה 37א2 לתקנות…". 

  • דרישת עיצום כספי מחברת קרור בשל היעדר דיווח מיידי מעדכן

במהלך חודש יולי 2024, העבירה רשות ניירות ערך לקרור אחזקות בע"מ, דרישה לתשלום עיצום כספי בסך של 396,500 ש"ח. על פי מכתב הדרישה, במהלך חודש אוקטובר 2022 קרור אחזקות בע"מ דיווחה כי חברה המוחזקת על-ידה, יפאורה-תבורי בע"מ, קיבלה מכתב מחברת מי-עדן, על סיום הסכם שיווק והפצה ביניהן. בדיווח מיידי זה ציינה קרור כי היא בוחנת את השלכות המכתב על תוצאותיה הכספיות. בחודש נובמבר 2023, חברת מי-עדן העבירה מכתב נוסף, כאשר ציינה בו באופן מפורש את המועד שבו יסתיים חלק ממערך השיווק וההפצה בינה ובין יפאורה-תבורי. קרור לא דיווחה מיוזמתה על התפתחות זו במועד – אלא רק מספר שבועות לאחר מכן, ולדרישת סגל רשות ניירות ערך. הרשות חידדה בדרישת העיצום הכספי כי מטרת החובה המפורטת בתקנה 37א2 לתקנות הדוחות היא למנוע מצב בו דיווח על אירוע עתידי תלוי ועומד תקופה ארוכה ללא עדכון, וכי חובה על תאגיד מדווח לעדכן על כל התפתחות מהותית שחלה ביחס לאירוע או העניין האפשריים. במקרה זה, ציינה הרשות, כי המכתב הנוסף ממי-עדן הינו מהותי הן בפני עצמו (לאחר בדיקת מהותיות כמותית ביחס לרווח של החברה, ולהכנסותיה ממי-עדן), והן בשל כך שהוא מהווה "התפתחות מהותית" ביחס לדיווח המיידי מחודש אוקטובר 2022 – ועל כן כי היעדר דיווח על התפתחות זו מהווה הפרת דיווח.

שתי ההחלטות, הן זו של בית המשפט והן זו של הרשות מלמדות, לדעתנו, על האופן שבו תאגידים מדווחים נדרשים ליישם את חובת הדיווח המעדכן לפי תקנה 37א2. לא אחת, מופנות אלינו שאלות מאת תאגידים מדווחים בנוגע לחובת דיווח זו – כיצד יש ליישמה, ובפרט באיזה אופן על התאגיד לבחון את מהותיות המידע החדש שהצטבר מאז הדיווח המיידי או הדוח העתי הקודם. בהקשר זה, אנו ממליצים לקהל לקוחותינו להיערך לשאלות בנושא זה מראש, בין היתר באמצעות הכללת סעיפים מתאימים בנהלים המתאימים בתכנית האכיפה הפנימית של החברה, התראות במזכירות החברה ועוד. כמו כן, בכל שאלה שאינה ברורה לגבי חובת דיווח מעדכן, אנו ממליצים להיוועץ עימנו.

  1. שאלות ותשובות חדשות

במהלך החודש האחרון פרסמה רשות ניירות ערך מספר עמדות חדשות וחשובות (לצפייה ראו כאן). רצ"ב להלן סיכום תמציתי של חלק מהן, אשר לטעמנו עשויות להיות רלבנטיות לפעילות השוטפת של תאגידים מדווחים:

  • שו"תים 104.29 ו-104.30 מעמדה המחייב של הערכת שווי – הרשות מבהירה כי ככלל, כאשר תאגיד כולל גילוי על הערכות שווי מהותיות או מהותיות מאוד בדוחות הכספיים או בדוח זימון אסיפה כללית לאישור עסקה עם בעל שליטה ו/או הצעה פרטית, אין באפשרותו לציין כי הערכת השווי שעל בסיסה מוצגים הנתונים הינה "ראשונית" או "אינדיקטיבית". הרשות מחדדת כי "חזקה שחוות דעת אשר צורפה לדיווחים כאמור הינה כזו ששימשה כבסיס בקביעת ערכים בדוחותיה הכספיים וככזו נבחנה ואושרה על ידי האורגנים הרלוונטיים בתאגיד" וכן מדגישה כי "כל התייחסות לחוות הדעת בדיווחי התאגיד תעשה ללא כל הסתייגות ביחס אליה ולאחריות התאגיד לאמור בה".
  • שו"ת 104.31 חובת דיווח מיידי על הסכמים מסוג NDA או No Shop – הרשות מבהירה כי הסכם סודיות (NDA) או הסכם המונע ניהול משא-ומתן עם גורמים אחרים (No Shop) אינו מהווה "הסכם מקדים" הטעון דיווח מיידי, כהגדרת מונח זה בתוספת החמישית לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש"ל-1970. זאת, משום ש"הסכם מקדים" הטעון דיווח מיידי, צריך להיות, במהותו, הסכם הכולל את הסכמות הצדדים לעיקרי תנאי העסקה (כגון הסכם עקרונות, מזכר הבנות, זיכרון דברים או הסכם בעל אופי דומה).
  • שו"ת 105.36 חישוב יתרת עודפים צפויים בפרוייקטי נדל"ן יזמי – במסגרת הבהרת גילוי הרלוונטית לתאגידים הפועלים בתחום הנדל"ן היזמי, הרשות מבהירה כי התאגיד נדרש (א) להציג התאמות בין הרווח הגולמי הצפוי מהפרויקט לבין יתרת העודפים הצפויה למשיכה ביחס לפרויקטים מהותיים מאוד; (ב) לעדכן בדוחות העיתיים את הערכותיו בעניין זה – כאשר מדובר בשינוי מהותי (כהגדרתו בשו"ת); (ג) לכלול גילוי במקרים בהם ישנה סטייה מהותית (כהגדרתה בשו"ת) ברווח הגולמי הצפוי, או בקצב התקדמות השיווק הצפוי של הפרויקט, ביחס לנתון שנמסר לגורם מממן של הפרויקט.
  • שו"ת 108.4 תיאור קובננטים בשטרי נאמנות – הרשות מבהירה כי במקרה שבו בשטר נאמנות להנפקת אג"ח נקבעה אמת מידה פיננסית (קובננט), יש לכלול בשטר הנאמנות גילוי לגבי הגדרות הרכיבים השונים של אמת המידה, וכן להדגים את אופן חישובה באמצעות דוגמה מספרית. הוראה זו של הרשות נועדה לצמצם את מרחב שיקול הדעת הפוטנציאלי באופן חישוב אמת המידה ולהמעיט ככל הניתן צורך עתידי בפרשנות של שטר הנאמנות לגביה. בהירות זו תאפשר למחזיקי אגרות החוב ולנאמן להעריך את נאותות החישוב של אמת המידה על-ידי התאגיד במסגרת הגילוי הנדרש מהתאגיד לגביו בדיווחיו בהתאם להוראות הדין ועמדות סגל הרשות. 
  1. סקר סיכוני סביבה

במהלך החודש האחרון פרסמה רשות ניירות ערך ממצאי בדיקה (סקר) שערכה ביחס לעמידה בחובות דיווח של תאגידים מדווחים על סיכונים סביבתיים. מחלקתנו, בשיתוף עם מחלקת איכות סביבה במשרדנו, פרסמה מזכר לקוחות רחב בנושא (ראו כאן).