חוק המטרו
חוק המטרו שאושר בשבועות האחרונים נועד להסדיר את הקמת פרויקט התשתית של המטרו. מעבר לסוגיות של הפחתת היטלי ההשבחה נותרו סוגיות נוספות המעסיקות את בעלי הקרקעות באזור התחנות ובניהן סוגיית ההפקעות.
במסגרת החוק, מקבלת המדינה סמכויות אשר באופן תקדימי יאפשרו לה להפקיע קרקעות פרטיות לצורך פיתוח עבור פיתוח שטחי ה- "דיפו" – מבנים תפעוליים לוגיסטיים הצפויים לשמש לחנייה ושטחי טיפול של קרנות הרכבת.
בשאלה האם מנגנון ההפקעה המתגבש הינו מידתי ומוצדק, טוען עו"ד ארז קמיניץ, שותף וראש תחום רגולציה וממשל במשרדנו, לשעבר המשנה ליועמ"ש, כי הדבר ייבחן באופן שבו החוק ימומש בפועל ובגובה התקבולים ובסכום הפיצוי על ההפקעה;
"יש פה דרמה, כי המדינה מפקיעה קרקעות לצרכים סחירים. ההצדקה היא שהמדינה רוצה לחולל פיתוח. היא לא מאמינה שהשוק הפרטי יעשה זאת. לכאורה, היית יכול להגיע לאותה תוצאה בהליך איחוד וחלוקה. אבל המדינה אומרת 'זה אירוע מאד מורכב לבנות מעל הדיפו, קשה מאד ביצועית ותכנונית, השוק הפרטי לא יידע איך להתמודד עם זה. המדינה מסיבותיה החליטה ללכת על מסלול ההפקעה, ואפשר לקבל אותן. אבל אם יתגלה שיש הבדל גדול בתקבולים שיקבלו בעלי הקרקעות בכל אחת מהאופציות – איחוד וחלוקה מול הפקעה – ושמסלול ההפקעה הרע איתם, אז יש כאן קושי".
למידע נוסף, היכנסו לכתבה המלאה שפורסמה במרכז הנדל"ן