המאמר שייך לקטגוריה:חדשות ומאמרים

פתרונות לאתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית

20.05.24

במסגרת כנס מקצועי שעסק באתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית, התכנסו מגוון מומחים במשק לדון בסוגיית הדיור המורכבת במגזר. הדיון, בהנחיית סגן עורכת גלובס דרור מרמור, התמקד באתגרים ובפתרונות אפשריים, תוך התמקדות בנושאים הבוערים:

מחסור בדיור זמין: קיימת מצוקה קשה של דיור זמין ואיכותי עבור האוכלוסייה הערבית, הגורמת לעלייה במחירי הדירות ולצפיפות רבה.

  • קשיי תכנון ופיתוח: תהליכי תכנון ופיתוח ביישובים ערביים נתקלים בקשיים רבים, ביניהם בירוקרטיה, מחסור במשאבים וחוסר שיתוף פעולה מצד גורמים ממשלתיים.
  • פערים בהתחדשות עירונית: יישובים ערביים רבים נותרים מאחור בתחום זה, מה שגורם להתיישנות מבנים ותשתיות.
  • ועדות קבלה ליישובים: הן מונעות השתלבות ערבית בחברה הישראלית וגורמות לתחושות קיפוח ואפליה.
  • חוק קמיניץ: חוק הנועד להגביר את האכיפה כנגד בנייה בלתי חוקית.

במהלך הפאנל, דנו המשתתפים בשאלה "האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים?" כאשר הדעה הרווחת היא שיש לחתור לקידום חיים משותפים בין יהודים וערבים ביישובים מעורבים.

עם זאת, על מנת להגשים חזון זה, יש צורך בתכנון מותאם לצרכים הייחודיים של החברה הערבית, תוך התחשבות בתרבות ובמסורת.

עו"ד ארז קמיניץ, ראש תחום ממשל ורגולציה במשרדנו, לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה ומחבר "חוק קמיניץ", נשאל רבות על החוק אשר נקרא על שמו (חוק קמיניץ, הידוע רשמית כתיקון מס' 116 לחוק התכנון והבנייה, נחקק בשנת 2017 במטרה לטפל בבעיית עבירות הבנייה בישראל, ובפרט במגזר הערבי).

המנחה דרור מרמור טען במהלך הפאנל כי החוק שהוצג כמיועד לכל המגזרים ונועד לספק כלים מנהלתיים, למעשה מגדיל את החומות במקום לפתור את הבעיה. קמיניץ השיב לדברים:

"כשאנחנו הסתכלנו על כל מה שקשור על אישורי החברה הערבית והדרוזית, ועוד גורמים אחרים שעבירות בנייה אפיינו את ההתנהלות שלהם, בכל מה שקשור לחברה הערבית ניסינו לקחת את התיקון כמנוף לקידום של תכנון, וכל מה שאנחנו רואים עכשיו זה תהליך ארוך שעובר על החברה הערבית, בעקבות פעילות ממשלתית אינטנסיבית. אכיפה יעילה, בהמשך לתיקון שנעשה שהעביר לעולם המנהלי את אכיפת התכנון והבנייה, יכולה לעזור לקדם תכנון ומניעה של סיכול של פעולות תכנוניות. ככה אנחנו ראינו את זה וככה צריך להתייחס לזה עכשיו. אני מקווה שהעובדה שיחידת האכיפה הארצית עברה למשרד הבט"פ לא תשפיע על הענייניות של הפעולות".

בהמשך הדיון, עלו פתרונות נוספים למצוקת הדיור בחברה הערבית:

  • פיתוח מודלים ייחודיים להתחדשות עירונית ביישובים ערביים, תוך שיתוף פעולה עם הקהילה.
  • הקמת מוסדות תכנון ייעודיים לחברה הערבית, שיאפשרו קידום תהליכים באופן יעיל.
  • שיתוף פעולה נרחב בין רשויות מקומיות, ממשלה, עמותות וגורמים פרטיים לקידום פתרונות דיור ראויים.

לסיכום, פאנל "הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל" העלה סוגיות חשובות רבות הקשורות לדיור במגזר הערבי.

הפתרונות המוצעים מצריכים שיתוף פעולה נרחב בין כל הגורמים המעורבים, תוך התחשבות בצרכים הייחודיים של החברה הערבית. פתרון יעיל של בעיית הדיור יכול לתרום רבות לשיפור איכות החיים של האוכלוסייה הערבית בישראל, לחיזוק החברה הישראלית כולה, ולצמצום פערים חברתיי וכלכליים.

 

לקריאת הכתבה בגלובס לחצו כאן.