המאמר שייך לקטגוריה:חדשות ומאמרים

מצעד האיוולת של הליכי הרישוי והתכנון הישראליים 

פברואר 2024

עו"ד ארז קמיניץ, שותף וראש תחום רגולציה וממשל במשרדנו ולשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשל, השתתף בוועידת מרכז הבנייה הישראלי ודיבר על תמונת שוק הנדל"ן המורכבת בישראל:

"ראשית, הבירוקרטיה העודפת בשוק היא בדרגה גבוהה מאוד. לעתים בלתי נסבלת. לקדם תכנון ורישוי למימוש מיזם זו משימה קשה, אם צריך גם קרקע מהמדינה למיזם, הדבר הופך כמעט למשימה בלתי אפשרית. זו דרך חתחתים רצופה מהמורות. לפעמים אתה מביט בהשתאות על פרויקטים שיוצאים לפועל ולא מאמין שצלחו את האתגרים הרגולטוריים ואת הבירוקרטיה העודפת. האתגר הוא איתור השכבה של העודף הבירוקרטי והנטל הרגולטורי הלא מוצדקים, כי בהחלט יש גם רגולציה ובירוקרטיה נכונות ומוצדקות".

"שנית, חוסר ההבנה של השוק הפרטי ע"י השוק הציבורי. גם באסטרטגיה- בקביעת המדיניות וגם בפעילות השוטפת. יש חוסר הבנה של הצרכים, ולעתים מזומנות חוסר נכונות אמיתית להקשיב לקשיים. האמירה שקובעי המדיניות ופקידות הביניים והגבוהה צריכה לעבוד מספר שנים בשוק הפרטי לפני קבלת תפקיד היא אולי נכונה אבל לא ישימה בעיני צריך לפתח פרקטיקות אחרות ומסודרות יותר של שיח.  שלישית, הבנה של השוק הציבורי ע"י השוק הפרטי; היזמים לא תמיד יודעים מי המשרד האחראי על מה, למי לפנות, מי מעכב ואצל מי נמצאים מפתחות הצוללת".

לקריאת סיקור הפאנל המלא, לחצו כאן.