המאמר שייך לקטגוריה:עסקאות ותיקים

הסדר החוב של דה זראסאי

26.05.2024

בימים אלו אישרו מחזיקי אגרות החוב סדרה ג' של חברת האג"ח האמריקאית דה זראסאי, הסדר חוב בהיקף של 1 מיליארד ₪ בחברה זו.
חברת דה זראסאי עוסקת בתחום הנדל"ן למגורים ובבעלותה אלפי דירות בניו יורק. החברה נקלעה לקשיים תזרימיים לאור עליית הריביות וכן לאור שינויים בחוקי השכירות בניו יורק לפני מספר שנים, ובהתאם נאלצה להגיע להסדר חוב עם מחזיקי אגרות החוב.
"בתיקים שלנו אנחנו לומדים את החברה ומוצאים נקודות אחיזה כנגד נושאי המשרה, בעלי השליטה והחברה. כאילו שאתה מתכונן למלחמה ולשלום" אמר עו"ד אלון בנימיני ממשרדנו ששימש כיועץ המשפטי לנאמן מחזיקי האג"ח (סדרה ג') של דה זראסאי, יחד עם עו"ד רענן קליר, וכמנהלי מחלקת חדלות פירעון והסדרי חוב במשרדנו הם היו חלק מהצוות שניהל את המשא ומתן בהסדר החוב.
הסדר החוב גובש לאחר כחצי שנה של משא ומתן והוא כולל בין היתר הזרמות בעלים של בעלי השליטה לחברה (בנכסים ובמזומן) בהיקף כולל של מאות מליוני ₪.
עו"ד רענן קליר הדגיש כי תחום הסדרי החוב מחייב הבנה משפטית מעמיקה לצד ידע פיננסי נרחב. זאת, על מנת לנתח את מצבו של בעל השליטה, את החלופות העומדות לפניו ואת נקודות התורפה שלו ושל גורמים אחרים המעורבים: "אנחנו קודם כל סוקרים את החומר במאיה ואת החומר שאנחנו דורשים לקבל מהחברה. אחרי זה בדרך כלל, וגם כאן ולא תראה לזה יותר מדי עקבות, יוצא מכתב לחברה, לבעל השליטה, נושאי המשרה, אולי גם לרואי החשבון. הכותרת זה מכתב, אבל אתה יכול להפוך את זה לכתב תביעה, רק תשנה את הכותרת."

עורכי הדין אלון בנימיני ורענן קליר, היו מעורבים גם בהסדר החוב של קבוצת דלק, ושיתפו שבאותו אירוע לאורך כל הדרך הם היו כפסע מפירוק: "המסמכים היו מוכנים לבית המשפט עם כל הטענות. אמרנו 'יש לנו מסמך הסדר ויש לנו מסמך לבית המשפט. בוא תבחר'. לא סתם מנהלים משא ומתן, מנהלים משא ומתן על סמך חלופה. זה לא אומר שקיבלנו כל מה שרצינו, בבית המשפט תמיד יש חוסר ודאות מאוד גדול, אבל אנחנו יודעים להגיע לתוצאה שמי שיוצא מהחדר אומר לעצמו, 'כדאי לי להתאמץ כדי לסגור עם החברה האלה'".

הסדר החוב שדה זראסאי ביקשה לגבש התבסס על פריסה מחדש של מועדי פירעונות הקרן, תוך הארכת המח"מ ודחיית הפירעון הסופי של איגרות החוב. זאת, בתמורה למתן פיצוי למחזיקי בדמות של תוספת ריבית, והעברת נכסים לחברה על ידי בעלי השליטה ושעבודם לטובת מחזיקי איגרות החוב (סדרה ג'). ההסדר הנו ללא הפחתה בערך ההתחייבותי של איגרות החוב ומבלי שמחזיקי האג"ח יספגו "תספורת".

הסדר החוב זכה לתמיכה גורפת של 100% ממחזיקי אגרות החוב בפניהם הובא הסדר החוב להצבעה והחלטה. אישור הסדר חוב בהסכמה מלאה הוא אירוע נדיר, אך אפשרי. במקרה זה, נראה שהסיבה לכך היא שילוב של גורמים, ביניהם הסדר טוב, הזרמת נכסים ומזומן, אינטרס משותף של הנושים, מניעת הליכים משפטיים ממושכים ושמירה על פעילות החברה.

 לקריאה ופרטים נוספים על הראיון לחצו כאן.