בשורה לעסקים בעניין תובענות ייצוגיות שעוסקות בהנגשה של אתרי אינטרנט
בית המשפט המחוזי קבע חובת פניה מוקדמת לפני הגשת תביעה ייצוגית בענין נגישות באתר האינטרנט של בית העסק
בפסק דין שניתן בינואר 2024 על ידי בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו (כב' השופט עודד מאור ת"צ 52621-07-23 בן אור נ' אביב בית השקעות בע"מ) נדחו שש בקשות לאישור תובענות ייצוגיות שהוגשו כנגד בתי עסק שונים, בטענה להפרת הוראות שונות בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), בנוגע להנגשת אתרי אינטרנט.
במסגרת פסק הדין קיבל בית המשפט בקשות הסתלקות שהגישו הצדדים בסמוך לאחר הגשת הבקשות לאישור, אך לא אישר את המלצות הצדדים לתשלום גמול ושכר טרחה. בית המשפט התייחס לכך שרובן המוחלט של הבקשות לאישור הן נגד עסקים קטנים, ושאחת מהתכליות המרכזיות של התובענה הייצוגית – ייצוג קבוצה הנאבקת על זכויותיה מול תאגיד חזק, לא באה לידי ביטוי בבקשות אישור מסוג זה.
בית המשפט קבע כי בתביעות בעניין הנגשת אתרי אינטרנט פנייה מוקדמת היא הפתרון הראוי, ההוגן והמועיל ביותר, שכן המציאות מלמדת שהליכים רבים מסתיימים מיד לאחר שהעסקים הקטנים מקבלים את בקשת האישור, ופועלים מיד לתיקון ההפרות. קביעה זו ביסס בית המשפט על הוראות תקנות הנגישות וכן על חובת תום הלב וההגינות.
במסגרת פסק הדין התייחס בית המשפט גם למספרן יוצא הדופן של בקשות האישור ה"משוכפלות" שמוגשות בנושא. בית המשפט הבהיר כי בקשות אלה אינן מלמדות על פגיעה בזכויות של אנשים עם מוגבלות, אלא לכל היותר ניתן לראותן כהפרות לא מהותיות של תקנות הנגישות. הפרות אלה ניתנות לתיקון לאחר הפניית תשומת לב העסק המפר לעניינים המחייבים תיקון.
אנו ממליצים ללקוחותינו לוודא כי אתר האינטרנט שלהם מונגש כדין, וכולל הצהרת נגישות מלאה במקום בולט בעמוד הראשי, שכוללת גם התייחסות להנגשה הפיזית בבית העסק.
לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ משפטי בכל הנוגע להנגשה ניתן לפנות לעו"ד הדס בקל, שותפה במחלקת הליטיגציה המתמחה בתובענות ייצוגיות ומנהלת משותפת של מחלקת התקשורת.